درمان شقاق يا فيشر مقعد
نوشته شده توسط : کلینیک لیزر

درمان شقاق يا فيشر مقعد

درمان هاي فيشر عبارتند از

درمان داروئي

درمان با بوتاکس

درمان با جراحي

-درمان با کرم ها و انواع روش هاي داروئي در فيشر هاي مزمن بي تاثير و صرفاً سبب مختصري تسکين خواهند شد که اين مسئله خود سبب دير مراجعه کردن بيمار و مزمن تر و پر عارضه تر شدن وضعيت بيمار خواهد شد. بهترين روش درمان براي اين بيماري ليزر شقاق مي باشد.

 

درمان شقاق در آنو چيست؟

شما مي توانيد شکاف مقعدي را در خانه با اين موارد درمان کنيد:

 

با استفاده از نرم کننده هاي مدفوع بدون نسخه

نوشيدن مايعات بيشتر

مصرف مکمل هاي فيبر و خوردن غذاهاي فيبري بيشتر ، مانند ميوه ها و سبزيجات خام.

حمام کردن براي شل کردن عضلات مقعد ، از بين بردن تحريک ، ...

استفاده از پماد نيتروگليسيرين براي تقويت جريان خون در منطقه يا کرم هيدروکورتيزون ، ...

 

درمان شقاق يا فيشر مقعد

بهترين روش براي ترميم شکاف چيست؟

خوردن حدود 25 تا 30 گرم فيبر در روز مي تواند به مدفوع نرم و بهبود شقاق کمک کند. غذاهاي غني از فيبر شامل ميوه ها ، سبزيجات ، آجيل و غلات کامل است. همچنين مي توانيد از مکمل فيبر استفاده کنيد. افزودن فيبر ممکن است باعث گاز و نفخ شود ، بنابراين مصرف خود را به تدريج افزايش دهيد. مايعات کافي بنوشيد.

 

درمان شقاق و بواسير چيست؟

چه بواسير يا شکاف داشته باشيد ، پزشک احتمالاً ابتدا گزينه هاي درماني محافظه کارانه از جمله مراقبت در منزل را امتحان مي کند. از آنجا که اين دو حالت باعث ناراحتي هاي مشابه مي شود ، درمان هاي مشابه علائم را تسکين مي دهد. به عنوان مثال ، پزشک شما ممکن است کرم ها را توصيه کند. پمادهاي شکافي اسپاسم عضلات را کاهش مي دهد.

 

چه مدت طول مي کشد تا شکاف روده بزرگ بهبود يابد؟

اگر سن شما بيش از 50 سال باشد يا عوامل خطر سرطان روده بزرگ ، علائم بيماري هاي ديگر يا علائم ديگري مانند درد شکم يا اسهال را داشته باشيد ، اين آزمايش ممکن است انجام شود. در صورت اقدام براي نرم نگه داشتن مدفوع ، مانند افزايش دريافت فيبر و مايعات ، شکاف هاي مقعدي معمولاً ظرف چند هفته بهبود مي يابند.

 

درمان

در صورت اقدام براي نرم نگه داشتن مدفوع ، مانند افزايش دريافت فيبر و مايعات ، شکاف هاي مقعدي معمولاً ظرف چند هفته بهبود مي يابند. خيساندن در آب گرم به مدت 10 تا 20 دقيقه چند بار در روز ، به خصوص پس از اجابت مزاج ، مي تواند به شل شدن اسفنکتر و بهبود آن کمک کند.

 

درمان هاي غير جراحي

پزشک شما ممکن است موارد زير را توصيه کند:

 

نيتروگليسيرين خارجي (Rectiv) براي کمک به افزايش جريان خون در شکاف و بهبودي و کمک به شل شدن اسفنکتر مقعدي. در صورت عدم موفقيت ساير اقدامات محافظه کارانه ، نيتروگليسيرين به عنوان يک درمان پزشکي انتخابي در نظر گرفته مي شود. عوارض جانبي ممکن است سردرد باشد که مي تواند شديد باشد.

کرم هاي بي حسي موضعي مانند ليدوکائين هيدروکلرايد (زيلوکائين) ممکن است براي تسکين درد مفيد باشند.

تزريق سم بوتولينوم نوع A (بوتاکس) ، براي فلج کردن عضله اسفنکتر مقعدي و آرام شدن اسپاسم.

داروهاي فشار خون مانند نيفديپين خوراکي (Procardia) يا ديلتيازم (Cardizem) مي توانند به آرامش اسفنکتر مقعدي کمک کنند. اين داروها ممکن است از طريق دهان مصرف شوند و يا از خارج استفاده شوند و ممکن است در صورت موثر نبودن نيتروگليسيرين يا ايجاد عوارض جانبي قابل استفاده باشد.

 

عمل جراحي

اگر دچار شقاق مزمن مقعدي هستيد که نسبت به ساير روش هاي درماني مقاوم است يا علائم آن شديد است ، پزشک ممکن است جراحي را به شما توصيه کند. پزشکان معمولاً روشي به نام اسفنکتروتومي جانبي داخلي (LIS) را انجام مي دهند که شامل بريدن قسمت کوچکي از عضله اسفنکتر مقعدي براي کاهش اسپاسم و درد و بهبودي است.

 

مطالعات نشان داده است که براي شقاق مزمن ، جراحي بسيار موثرتر از هر روش درماني پزشکي است. با اين حال ، جراحي خطر کمي براي ايجاد بي اختياري دارد.

 

جراحي شقاق با ليزر

درمان شقاق با ليزر، از لحظه ورود به علم پزشکي بسيار با استقبال روبرو شد و اکثرا بر اين باورند که، از ديگر روش هاي سنتي در درمان شقاق، بهتر است و با سرعت،شروع به رشد کرد. اين روش توسط تابيدن اشعه هاي نور ليزر و به همراه وسيله اي به نام فيبر نوري انجام مي شود.

 

تا چندين سال پيش بهترين و مطمئن ترين روش براي درمان شقاق يا فيشر مقعد، عمل هاي جراحي بوده که اکثرا با هزينه هاي بالا و طاقت فرسا همراه بوده ولي با توجه به پيشرفت علم و تکنولوژي در دنياي پزشکي، روش هاي بهتري از جمله روش درمان با ليزر پديد آمد که هم تاثير گذاري بيشتري دارد و هم عوارض آن خيلي کمتر از ساير روش ها است.

 

اين روش کاملا غير تهاجمي بوده و درد و خونريزي به همراه ندارد و در کمتر از يک ساعت انجام مي شود. پس از جراحي ليزر شما نيازي به بستري نداريد و مي توانيد به محل کار يا منزل خود بازگرديد.

 

شيوه زندگي و درمان هاي خانگي

چندين تغيير در سبک زندگي ممکن است به تسکين ناراحتي و بهبود شقاق مقعدي کمک کند و همچنين از عود مجدد جلوگيري کند:

 

به رژيم غذايي خود فيبر اضافه کنيد. خوردن حدود 25 تا 30 گرم فيبر در روز مي تواند به مدفوع نرم و بهبود شقاق کمک کند. غذاهاي غني از فيبر شامل ميوه ها ، سبزيجات ، آجيل و غلات کامل است. همچنين مي توانيد از مکمل فيبر استفاده کنيد. افزودن فيبر ممکن است باعث گاز و نفخ شود ، بنابراين مصرف خود را به تدريج افزايش دهيد.

مايعات کافي بنوشيد. مايعات به جلوگيري از يبوست کمک مي کنند.

در حين حرکات روده اي از فشار دادن خودداري کنيد. فشار دادن باعث ايجاد فشار مي شود ، که مي تواند يک پارگي التيام دهنده را باز کند يا باعث ايجاد يک پارگي جديد شود.

اگر نوزاد شما دچار شکاف مقعدي است ، حتماً مرتباً پوشک را عوض کنيد ، ناحيه را به آرامي بشوييد و مشکل را با پزشک کودک خود در ميان بگذاريد.

 

آماده شدن براي قرار شما

اگر دچار شکاف مقعدي هستيد ، ممکن است به پزشکي که متخصص بيماري هاي گوارشي است (متخصص گوارش) يا جراح روده بزرگ و راست روده معرفي شويد.

 

در اينجا برخي از اطلاعات براي کمک به شما آماده شدن براي قرار ملاقات خود آورده شده است.

 

علائم شما ، حتي اگر به نظر مي رسد با دليل قرار ملاقات شما ارتباطي نداشته باشند.

اطلاعات شخصي اصلي ، از جمله استرس هاي اساسي ، تغييرات اخير زندگي و سابقه پزشکي خانواده.

تمام داروها ، ويتامين ها يا ساير مکمل هايي که مصرف مي کنيد ، از جمله دوزها.

شخصي را با خود بياوريد. در صورت امکان ، يکي از اعضاي خانواده يا دوست خود را به همراه داشته باشيد تا به خاطر سپردن مواردي که ممکن است فراموش کنيد ، کمک کند.

 





:: برچسب‌ها: مصرف مکمل هاي فيبر ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: